Blog Archive

Wednesday, June 26, 2013

Archive #108 - #BLACKOUT505 IS DEAD

Column by: GreenHood


Apa yang boleh saya katakan adalah “Blackout 505 IS DEAD”.

Kenapa?

Kerana ianya adalah suatu yang keliru.

Himpunan Keliru

Apa yang nyata, matlamat ‘Blackout 505’ itu sendiri tidak jelas kerana ia berubah-ubah mengikut ‘angin’ kepimpinannya.

Sebagai contoh, pada asalnya, himpunan itu adalah bagi menidakkan keputusan pilihan raya ke-13 (PRU13) dan mendesak agar campurtangan kuasa asing seperti white house dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Mereka mahu kerajaan Barisan Nasional (BN) tidak diiktiraf di peringkat antarabangsa dan mendesak diadakan semula pilihan raya yang baru.

Apabila usaha mendesak campurtangan kumpulan asing tersebut gagal, himpunan tersebut dihidu mahu mencetuskan revolusi dengan menggulingkan BN secara rusuhan jalanan dengan mengambil tema Malaysia Spring.

Apabila berlaku perbalahan di antara parti-parti yang membentuk pakatan rakyat berkaitan Malaysia Spring, ia bertukar matlamat dengan gerak kerja mengugut untuk memulaukan majlis angkat sumpah dewan parlimen pada 24 Jun lalu.

Apabila Dap mengambil keputusan untuk tidak terlibat dengan pemulauan majlis angkat sumpah, kini matlamat himpunan tersebut mensasarkan Suruhanjaya Pilihan Raya  Malaysia (SPR) dengan desakan agar pengerusinya bertanggungjawab penuh serta perlu meletakkan jawatan.

Apakah sebenarnya matlamat ‘Blackout 505’ ?

Mungkinkah ‘Blackout 505’ adalah satu lagi jenama bagi kesinambungan politik Anwar selepas ‘Reformasi’, ‘901 Justice for Anwar’, ‘Bersih, Bersih 2.0 dan Bersih 3.0’, ‘Himpunan Hijau’ dan macam-macam lagi himpunan?




Jika itulah matlamatnya, sebenarnya Anwar sudah ‘mati kutu’ dan ketandusan idea bagi mengekalkan kelangsungan atau survival politik beliau dan sekutunya.

Sehingga kini... sewaktu saya mencoretkan tulisan saya di parlimen, ahli-ahli dewan rakyat masih lagi bertengkar isu himpunan ‘Blackout 505’ yang didakwa sebagai suatu penipuan besar-besaran Anwar dan rakan pakatannya terhadap rakyat Malaysia amnya, dan pengikut tegar mereka sendiri secara khususnya.

Kepada Anwar Ibrahim, syabas dan tahniah atas perlantikan semula sebagai ketua pembangkang di dalam dewan rakyat!

BLACKOUT 505 IS DEAD... satu lagi episod penipuan selepas 16 September!


No comments:

Post a Comment