Blog Archive

Monday, June 10, 2013

Archive #106 - #Blackout505 - Dewan Ulama Pas Flip Flop

Column by: GreenHood
MalaysiaKini (10 Jun 2013) melaporkan bahawa Dewan Ulama Pas melalui Datuk Harun Taib telah menarik balik larangan menyertai himpunan ‘Blackout 505’ dan mengikuti keputusan jawatankuasa Pas pusat kelmarin yang dibacakan oleh Mat Sabu.

Dalam keputusan mesyuarat jawatankuasa kelmarin, Pas mengambil pendirian akan menyokong dan bakal mengarahkan ahli-ahlinya untuk turun meramaikan himpunan tersebut yang dijadualkan berlangsung pada 15 Jun hadapan.

Flip Flop

Keputusan Dewan Ulama Pas merupakan satu keputusan flip flop kerana dewan terlebih dahulu menyatakan bahawa mereka akur dan bersetuju dengan keputusan pilihanraya umum ke-13 (PRU13), justeru itu, melarang sebarang penyertaan serta tidak mahu mengambil sebarang bahagian dalam mana-mana himpunan membantah keputusan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR).

Ianya selari dengan tindakan Pas Kelantan yang telah melangsungkan upacara mengangkat sumpah bagi menteri besar serta para exconya dan seterusnya menubuhkan kerajaan negeri bagi penggal yang baru.

Alasan Berbeza

Menurut MalaysiaKini, dewan ulama telah mengambil keputusan untuk mengikuti keputusan jawatankuasa Pas pusat kerana sebelum ini menganggap himpunan ‘Blackout 505’ adalah satu himpunan bagi mewujudkan revolusi serta mahu menggulingkan kerajaan pusat melalui protes jalanan.

Namun, keputusan itu berubah kerana niat himpunan hanyalah mahu menunjukkan kononnya solidariti rakyat Malaysia yang mahu supaya SPR bertanggung jawab atas keputusan PRU13 yang lalu.

Di sebalik desakan supaya pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof meletakkan jawatan kerana kegagalan pakatan ‘menakluki Putrajaya’ mahupun menubuhkan kerajaan pusat, namun tiada suara dalam kepimpinan pakatan yang berani mengarahkan kerajaan negeri-negeri kepimpinan mereka dibubarkan sebagai tanda protes kepada keputusan PRU13 itu.

Apa yang jelas, rasional di sebalik penarikan semula keputusan dewan ulama melarang sebarang penyertaan dalam himpunan ‘Blackout 505’ ternyata BERBEZA dengan keputusan awal mereka yang bersetuju dan akur dengan keputusan PRU13 lalu.

No comments:

Post a Comment