Blog Archive

Monday, June 10, 2013

Archive #105 - #Blackout505 - Pas Celaru?

Column by: GreenHood

Dalam masa kurang dari seminggu menyaksikan perbalahan dalaman Pas mengenai isu ‘Blackout 505’ menjadi-jadi.

Bermula dari kenyataan dari Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib yang mengatakan bahawa Pas secara dasarnya menerima keputusan pilihanraya umum ke-13 (PRU13) lalu dan tidak dengan sukarela menganjur, menyertai atau mengambil mana-mana bahagian dalam siri-siri perhimpunan seperti ‘Blackout 505’ itu sendiri (catatan MalaysiaKini, 6 Jun 2013), hinggalah keputusan jawatankuasa Pas pusat yang telah bermesyuarat, meluluskan dan menyokong untuk mengambil bahagian dan bakal hadir dalam himpunan tersebut yang mana keputusan itu dibacakan oleh timbalan presidennya, Mat Sabu (MalaysiaKini, 9 Jun 2013).

Secara asas, pertentangan pendapat sering berlaku terutama dari dewan ulama terhadap keputusan-keputusan yang dibuat oleh jawatankuasa Pas pusat. Ini bukanlah satu perkara yang baru.

Namun, seringkali suara ulama diketepikan dengan keputusan eksekutif pentadbiran pusat seolah-olah suara ulama tiada ‘value’ nya lagi.

Pemerhati politik beranggapan bahawa perkara ini berlaku kerana unsur pertentangan politik dalaman yang sekian lama wujud namun disenyapkan iaitu; pertentangan antara pro-Anwar dan anti-Anwar di dalam Pas.

Sewaktu ramai pro-Anwar yang menduduki kerusi jawatankuasa Pas pusat, ramai pula anti-Anwar yang duduk di dalam Dewan Ulama Pas.

Kerana itu acapkali berlaku perselisihan pendapat atau keputusan yang mana keputusan-keputusan jawatankuasa Pas pusat lebih memberi keuntungan kepada Anwar berbanding Pas itu sendiri.

Buktinya, walaupun Pas menerima kuota calon bagi kerusi-kerusi yang dipertandingkan hampir sama dengan Pkr dan Dap sewaktu PRU13 yang lalu, Pas ternyata parti yang mendapat kemenangan paling sedikit iaitu sebanyak 21 buah kerusi sahaja.

No comments:

Post a Comment