Blog Archive

Sunday, June 9, 2013

Archive #104 - Anwar Pilih #BlackOut505 - Pilihan Hanya Lim Kit Siang Atau Karpal Singh

Column by: GreenHood

Tindakan selari pengerusi dan penasihat Dap - Lim Kit Siang dan Karpal Singh - dalam isu berkenaan cadangan ketua umum Pkr, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memulaukan majlis angkat sumpah ahli parlimen bagi penggal yang baru wajar diberi perhatian oleh penganalisis politik Malaysia.

Selain Karpal Singh yang membuat satu laporan polis di balai polis Tun HS Lee pada 16 Mei lalu rentetan himpunan ‘Blackout 505’ yang dikatakan sebagai satu usaha untuk menggulingkan kerajaan sedia ada dengan kaedah jalanan, Lim Kit Siang dengan tegas menyatakan bahawa tiada sebab untuk Dap memulaukan majlis angkat sumpah ahli-ahli parlimen bagi penggal baru berdasarkan keputusan pilihanraya umum ke 13 (PRU13) yang lalu.

Kenyataan tersebut dirakamkan oleh laman portal MalaysiaKini, kelmarin.

Usaha pakatan rakyat mengadakan himpunan ‘Blackout 505’ dijadualkan pada 16 Jun hadapan di Padang Merbok, Kuala Lumpur adalah usaha berterusan Anwar menidakkan keputusan PRU13 walaupun negeri-negeri di bawah tadbir pakatan turut sudah menubuhkan pentadbiran baru masing-masing. Satu perbuatan yang tidak melambangkan laungan asas himpunan ‘Blackout 505’.



Tiada Kenyataan Bersama Soal Ketua Pembangkang

Sehingga kini, baik Pas mahupun Dap tiada membuat kenyataan rasmi BERSAMA soal siapakah yang bakal menerajui barisan pembangkang di dalam dewan rakyat sedangkan Anwar dengan jelas menyatakan kesediaan beliau untuk memulaukan majlis angkat sumpah tersebut.

Perbuatan Anwar tersebut akan menutup langsung ruang beliau untuk dilantik sebagai ketua pembangkang dan ini membuka seluas-luasnya pintu kepada Dap yang punyai majoriti kerusi parlimen iaitu sebanyak 38 kerusi berbanding Pas iaitu 21 kerusi.

Lim Kit Siang vs Karpal Singh

Melihat kepada senarai tokoh dalam parti Dap, ternyata hanya ada dua pemimpin berkaliber bagi menerajui barisan pembangkang iaitu Lim Kit Siang dan Karpal Singh.

Kedua-dua tokoh tersebut mempunyai pengalaman menjawat jawatan ahli parlimen lebih dari 20 tahun dan masing-masing amat mahir dan sudah biasa dengan proses perjalanan dewan parlimen.

Namun, dari segi pengalaman mengetuai barisan pembangkang ternyata Lim Kit Siang pernah menjawat jawatan tersebut pada tahun 1973, 1975 dan 2004. Ini dengan jelas memberi kelebihan kepada beliau untuk meneruskan amanat rakyat menerusi parti terbanyak memperolehi kepercayaan di dalam perikatan pakatan.

Lim Kit Siang Pilihan Tepat

Memilih Kit Siang selaku ketua pembangkang dalam dewan parlimen merupakan satu pilihan yang amat tepat.

Berdasarkan keputusan PRU13 yang lalu, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak mendakwa satu fenomena baru muncul dengan apa yang beliau namakan sebagai ‘Tsunami Cina’.

Ada kebenaran di sebalik fenomena baru itu apabila lebih dari 90% pengundi kaum Tionghua telah memilih untuk mengundi pakatan.

Secara kolektif, Dap dilihat telah berjaya mendapatkan perhatian kaum Tionghua apabila memenangi kerusi-kerusi yang dipertandingkan satu lawan satu dengan parti MCA atau Gerakan, iaitu dua parti komponen Barisan Nasional (BN) yang dianggotai secara majoriti oleh kaum tersebut.

Ini tidak menolak pendapat segelintir penganalisis yang menyatakan bahawa Dap merupakan parti harapan kaum Tionghua menggantikan MCA dan Gerakan.

Maka, dengan pemilihan Lim Kit Sing sebagai ketua barisan pembangkang di dalam dewan parlimen ia akan dapat membela kehendak kaum tersebut yang lebih dari 90 peratus pengundi lalu memilih mereka.

Namun, jika Karpal Singh yang terpilih selaku ketua pembangkang, maka Dap turut dianggap berjaya dengan mengenepikan sentimen perkauman bahkan sanggup memilih wakil dari kaum sikh iaitu antara kaum paling minoriti dalam pecahan masyarakat majmuk Malaysia.

No comments:

Post a Comment