Blog Archive

Tuesday, October 2, 2012

Archive #80 : PRK 2012 Perang Persepsi Minda Mahasiswa



Oleh: GreenHood

APA YANG TERHANGAT DI PASARAN?

Sudah pasti jawabnya adalah PRK 2012 atau Pilihanraya Kampus 2012.

UTHM, UiTM, UNISZA, UNIMAP & UTEM adalah 5 universiti yang sudah pun mencapai keputusan muktamad.

Kemenangan besar berpihak kepada kumpulan Aspirasi Mahasiswa dengan UiTM memperoleh 50 kerusi, UNIMEP 31 perolehan kerusi, UTEM 28 kerusi, UNISZA 24 kerusi dan UTHM peroleh 25 daripada 27 kerusi.

5 universiti di atas adalah sebahagian dari 20 universiti yang akan menjalankan proses pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) dan baki 15 universiti akan mengetahui nasibnya menjelang 25 September ini bila tarikh tersebut telah ditetapkan sebagai tarikh pembuangan undi.




UPSI TURUT BERGAYA DIKUASAI KUMPULAN ASPIRASI MAHASISWA

Namun, awal pagi tadi, UPSI yang sinonim dengan Adam Adli, kononnya ikon pembebasan mahasiswa dari cengkaman kerajaan, telah mengisytiharkan kemenangan bergaya berpihak kepada kumpulan Aspirasi Mahasiswa mengatasi Pro-M yang terkait dengan pakatan pembangkang. 22 kerusi dari 29 keseluruhannya menang tanpa bertanding.

Manakala tumpuan khusus diberikan oleh pemerhati politik kepada 3 universiti ini; UM, UKM dan UIAM.

Ini kerana ketiga-tiga universiti tersebut adalah universiti yang dimenangi oleh Pro-M atau mahasiswa yang pro pakatan pembangkang pada PRK yang lalu. Di sinilah ia terkait dengan pengaruh politik luar.

KAITANNYA PRO-M DENGAN GERAKAN PAKATAN PEMBANGKANG

Melabelkan kumpulan Aspirasi sebagai mahasiswa yang pro kerajaan Barisan Nasional, Pro-M yang pernah diakui oleh Khalid Ismath dalam Twitternya menerima latihan khusus dan intensif dari pemimpin pakatan pembangkang untuk menghadapi kumpulan Aspirasi di atas.

Hingga takat ini, saya telah dimaklumkan bahawa pertempuran sengit berlaku dalam perebutan di UKM, UIAM dan UM.

Di UM, sumber dalaman memaklumkan bahawa kumpulan Penggerak Aspirasi Mahasiswa mendahului 5 kerusi berbanding 2 dari Pro-M yang cenderung kepada pakatan pembangkang.

Di UIAM pula, 4 kerusi dilaporkan diperoleh kumpulan Aspirasi Mahasiswa manakala Pro-M yang terkait dengan gerakan pakatan pembangkang memperoleh 6 kerusi. Kedudukan ini dijangka akan berubah dan ini sedikit sebanyak memberi kelebihan moral kepada kumpulan Aspirasi Mahasiswa yang hanya memperoleh 3 kerusi sahaja dalam MPP yang lalu.

STRONGHOLD GERAKAN PAKATAN PEMBANGKANG ADALAH UKM

Sebaliknya, UKM menonjolkan kelebihan berganda kepada Gabungan Mahasiswa UKM (GMUKM) yang merupakan aliran Pro-M terkait rapat dengan gerakan pakatan pembangkang. Pada peringkat penamaan calon sahaja, mereka telah mengatasi kumpulan Aspirasi Mahasiswa dengan kelebihan 7 kerusi tanpa bertanding.




Gerakan-gerakan GMUKM yang pro pakatan pembangkang ternyata mempunyai kelebihan dari segi gerak-kerja yang tersusun dan kemas. Ini adalah suatu yang tidak mustahil jika dilihat kepada kedudukan geografi UKM induk yang berpusat di Bandar Baru Bangi. 


Ianya adalah kawasan yang dilindungi oleh beberapa nama kuat pemimpin pakatan pembangkang seperti YB Dr Shafie Abu Bakar. Bahkan, bekas Timbalan Presiden PAS, YB Nasharuddin Mat Isa serta Dato Dr Harun Din adalah bekas pengajar di UKM serta pengaruhnya amat besar di UKM mahu pun Bangi.



SILENT MAJORITY

Sebenarnya, majoriti mahasiswa yang dikenalpasti di UKM dan UM (dan saya yakin di mana-mana universiti sekali pun) adalah terdiri dari mahasiswa yang tidak begitu ambil peduli tentang politik luar. Mereka berada dalam universiti yang dipenuhi alam pembelajaran dan alam remaja yang meningkat dewasa.

Bagi mereka, untuk lulus dengan cemerlang dalam setiap ujian mahu pun peperiksaan adalah perkara utama. Bagi mereka, berpacaran dan menghabiskan masa bersama rakan-rakan sekuliah dalam bentuk ‘brotherhood’ juga merupakan perkara yang utama.

Jadi, apabila mereka disuakan dengan perkara mengenai politik terutama politik luar, ia adalah suatu yang menjengkelkan. Namun kelebihan berpihak kepada pihak yang mampu meniupkan semangat ‘panas’ remaja dengan perkara-perkara yang dibenci contohnya mengaitkan sebilangan pihak dengan politik jijik.

Demikian itu, modus operandi GMUKM yang utama adalah dengan mengaitkan kumpulan Aspirasi Mahasiswa dengan parti tertentu contohnya UMNO. Melaungkan slogan UMNO KAMPUS dalam meniupkan kebencian begitu mudah dilakukan tanpa membuktikan dengan sepenuh bukti. Mengaitkan Aspirasi Mahasiswa dengan teori konspirasi tertentu juga amat mudah dilakukan.




Jika kumpulan Aspirasi gagal menghalang persepsi yang dibentuk di atas, maka gagallah mereka keseluruhannya menolak kaitan mereka dengan kerajaan Barisan Nasional sedangkan pada masa tuduhan itu dilemparkan, GMUKM turut terkait dengan Pro-M yang terang lagi bersuluh adalah soldadu yang dilatih secara terancang dan tersusun oleh pemimpin-pemimpin pakatan pembangkang.

Di sini, silent majority bakal terpengaruh dengan perlawanan persepsi siapa yang lebih terkesan; Kumpulan Aspirasi Mahasiswa kah atau GMUKM yang pro kepada pakatan pembangkang?

Mari saksikan kebenaran di sebalik persepsi dalam klip video di bawah ini... anda nilaikan!





(Penulis merupakan penulis jemputan dari laman portal www.kritis-online.com)

No comments:

Post a Comment