Blog Archive

Monday, June 6, 2011

Archive #019

Keluarga Kontroversi - Giliran Ummi Hafilda! PDF Print E-mail
Written by GreenHood   
Tuesday, 12 August 2008 18:00

Keluarga kontroversi Azwan-Azmin-Ummi (Hafilda) Ali adalah nama yang tidak asing lagi dipersada negara. Masing-masing membawa naik nama sendiri dengan cara dan gaya tersendiri. 

Azwan Ali terlebih dahulu menceburi ruang glamour apabila terlibat dalam dunia artis; lakonan, pengacara dan ikon. Kontroversi terhangat pernah beliau cetuskan bilamana terlibat dalam "perang-dingin" bersama pengacara yang tidak asing lagi, Aznil Haji Nawawi. Namun, apabila bidang pengacaraan dan lakonan beliau semakin suram, Azwan kembali menghangatkan berita-berita gosip dengan gaya dan keterampilan 'mak nyah' atau pondan . Dengan jalan berlenggang-lenggok serta beg tangan wanita yang tidak pernah missed, Azwan turut dilibatkan dengan kontroversi 'projek dalam tandas' bersama seorang lagi artis bintang realiti yang hangat diberitakan suatu ketika dahulu walaupun beliau nafikan.

Azmin Ali atau nama penuhnya Mohamed Azmin bin Ali 47 tahun, pula mengharungi onak duri ranjau berliku dalam arena politik.

Berbanding Azwan dan Ummi Hafilda, Azmin merupakan abang kepada dua beradik (Azwan dan Ummi) tersebut. Bertitik-tolak dari jawatan pegawai khas kepada mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim beliau mengekori rapat perjalanan politik Anwar Ibrahim hingga ke hari ini.

Apabila kontroversi pemecatan Anwar Ibrahim sebagai Timbalan Presiden UMNO dan seterusnya Timbalan Perdana Menteri Malaysia pada tahun 1998, Azmin tidak terkecuali terpalit dengan badi yang menyelubungi Anwar.  Shamsidar Taharin, isteri Azmin didakwa mempunyai hubungan 'terlarang' dengan mantan Timbalan Perdana Menteri Malaysia tersebut.  Lebih hebat kontroversinya apabila Azmin turut didakwa sebagai suami yang dayus kerana tahu hubungan terlarang Anwar-Shamsidar dan mengizinkannya. Klimaks kepada kontroversi tahun 1998 tersebut adalah apabila anak yang ber-bin-kan Azmin iaitu Afifah telah dituduh sebagai anak hasil perhubungan Anwar-Shamsidar.

Namun, mungkin kerana simpati serta amarah masyarakat yang membenci rejim Mahathir, Azmin telah memenangi kerusi ADUN Hulu Klang, Selangor pada tahun 199 dalam pilihanraya umum ke-10. Bertitik-tolak dari situ, karear Azmin dalam politik semakin ketara. Pada pilihanraya umum ke-12, beliau telah memenangi bukan sahaja kerusi ADUN Bukit Antarabangsa tetapi juga memenangi kerusi Parlimen Gombak.

Menjadi orang-kuat kepada Anwar Ibrahim, Azmin Ali telah berjaya menjadi Timbalan Presiden Parti KeAdilan Rakyat (PKR) pada tahun 2010. Kontroversi Azmin tidak terhenti setakat itu tetapi jawatan-jawatan yang dipegangnya hari ini came with a price.

Azmin menjadi buah-mulut ramai pihak samada di luar mahupun di dalam partinya sendiri. Bahkan, ada cerita yang berbunyi kerapatan Azmin dan Anwar menimbulkan keresahan dan ketidak senangan Dr. Wan Azizah Ismail, Presiden PKR yang juga isteri kepada Anwar Ibrahim.

Ummi Hafilda adalah watak terkini yang tidak mahu ketinggalan dalam mencetuskan kontroversi dan polemik mengikuti jejak langkah abang-abangnya.

Namun, berbeza dari cara dan gaya extra-vaganza Azwan dan tidak juga sebagai ahli politik yang berjaya seperti Azmin, Ummi kini muncul kembali dari pertapaannya semenjak pemecatan dan pemenjaraan Anwar pada tahun 1998.

Berbeza dengan modus operandi di tahun 1998 yang (kononnya) menjadi ejen kecil terlibat dalam 'konspirasi peringkat tertinggi' melibatkan Tun Daim Zainuddin, Ummi tidak ketara mensasarkan 'muncung meriam'-nya kepada Anwar Ibrahim. Sebaliknya, sasaran yang dibidik oleh Ummi tidak lain dan tidak bukan adalah abang kandungnya sendiri, Azmin Ali.

Ummi kini ibarat goreng pisang panas yang rangup menjadi rebutan terutamanya bahagian-bahagian UMNO dalam negeri Selangor untuk memberikan ceramah. Ruangan yang luas diberikan oleh kumpulan Selamatkan  Selangor Darul Ehsan atau SSDE yang digerakkan oleh Hamidzun Khairuddin menonjolkan semula Ummi Hafilda dengan ceramah-ceramah kononnya sanggup membuang saudara kandung sedarah-dagingnya (Azmin Ali) demi cintakan tanahair dari anasir jahat dan pembelot,  iaitu Anwar Ibrahim.

Ceramahnya yang kuat menghentam Azmin dengan melabelkan Azmin sebagai anak derhaka kepada keluarga yang telah membuangnya gara-gara hubungan Anwar-Shamsidar hingga melahirkan zuriat haram (Afifah) adalah kontroversi yang sedap halwa telinga mendengarnya.

Hari ini adalah giliran UMMI HAFILDA! Kita lihat sahaja sejauh mana langkahnya dalam perang terbaru yang melibatkan Anwar-Najib ini.

No comments:

Post a Comment