Blog Archive

Sunday, November 25, 2012

Archive #85 : Nurul Izzah, Utusan, JAIS, Jenayah Murtad & Politik PRU13




Oleh: GreenHood

Tetap menjadi topik kegemaran saya adalah kes Nurul Izzah dan kenyataan ke arah “Melayu boleh memilih agamanya sendiri selain Islam”.

Terbaru, Nurul Izzah mengotakan janjinya untuk menyaman sesiapa yang beliau fikirkan telah menfitnah dirinya.

Utusan Malaysia disaman

Dalam hal ini, Utusan Malaysia menjadi sasaran beliau. 

Satu saman telah dimasukkan selain permohonan injunksi menghalang Utusan dari terus terusan menerbitkan artikel ke atas dirinya dalam hal kenyataan kontroversi beliau di sebuah forum di dewan gereja Full Gospel Tabernacle, Subang.

Saya percaya antara hujah yang bakal dikemukakan adalah ayat-ayat yang menyentuh  soal akidah dan kepercayaan beliau sebagai seorang muslim.

Demikian itu beliau percaya bahawa persoalan akidah dirinya tidak boleh disentuh oleh mana-mana pihak termasuk Utusan walaupun Utusan hanya menerbitkan berita berdasarkan berita yang diambil dari pihak kedua (lanjutan atau kupasan ada di pautan www.agendadaily.com/DENGAR-CERITA/konflik-agama-dap-menangguk-di-air-keruh.html)

Dalam konteks ini, siapakah yang boleh menyentuh soal akidah beliau?

Peranan JAIS

Jawapannya hanya satu, JAIS!

Beliau pernah dilaporkan telah dipanggil oleh pihak JAIS bagi memberi keterangan terhadap isu di atas.

Kemudian, tiada berita lanjut.

Tiada tindakan saman mahupun pertuduhan dikenakan ke atas dirinya oleh JAIS walaupun ada undang-undang berkaitan kesalahan akidah (seksyen 4-8 Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995 serta seksyen 9-16 enakmen yang sama berkaitan mempersendakan kesucian agama Islam dan institusinya).

Kekurangan dalam undang-undang berkenaan murtad amat ketara di negeri Selangor.
Tiada peruntukan yang jelas, namun andainya ada, maka peruntukan seksyen 46-52 enakmen tersebut berkenaan penyubahatan dan percubaan (kepada murtad) boleh dipakai.

Contohnya, jika di negeri Melaka, terdapat peruntukan yang jelas tentang kesalahan murtad dan penyubahat kepada murtad seperti yang dinyatakan oleh Zulkifli Hasan (pautan http://zulkiflihasan.files.wordpress.com/2008/06/isu-undg-jnyh-msia.pdf):

“Seksyen 66(1) Enakmen Kesalahan Syariah (Melaka) 1991 menyatakan bahawa apabila seseorang Islam dengan sengaja mengaku hendak keluar dari Agama Islam atau mengisytiharkan dirinya sebagai orang yang bukan Islam, Mahkamah boleh memerintahkan orang itu supaya ditahan di Pusat Bimbingan Islam untuk tempoh tidak melebihi enam bulan dengan tujuan pendidikan dan orang itu diminta bertaubat mengikut hukum syarak. Jika seseorang telah bertaubat, maka taubatnya itu mestilah disahkan di Mahkamah dan kemudian barulah dia boleh dibebaskan. Jika pula seseorang itu bertaubat semasa dalam tahanan, Pegawai Penjaga hendaklah melaporkan perkara itu kepada mahkamah dan taubatnya juga perlu disahkan oleh Mahkamah. Seksyen  6 (1) pula memperuntukkan seseorang yang bersyubahat dibawah seksyen 66  adalah merupakan suatu kesalahan dan apabila disabitkan kesalahan tersebut boleh dikenakan hukuman denda tidak lebih daripada lima ribu ringgit atau dipenjara selama tempoh tidak melebihi tiga puluh enam bulan atau kedua-dua nya sekali”

Justeru, kegagalan JAIS mengambil tindakan dan mengenakan sebarang pertuduhan ke atas Nurul Izzah akan menjadikan Utusan sebagai pihak yang bakal didapati bersalah oleh mahkamah sivil, pada pandangan peribadi saya (namun diakui terdapat banyak lagi ruang lompong yang memungkinkan Utusan memenangi kes ini, sekiranya menggunakan khidmat peguam yang benar-benar mahir).

Melainkan ada pertuduhan ke atas Nurul Izzah, maka keputusan mahkamah sivil itu kelak bakal tertangguh sementara menantikan keputusan dari mahkamah syariah.

Persoalannya; adakah JAIS akan mengambil sebarang tindakan susulan iaitu pertuduhan ke atas Nurul Izzah?

Mana peranan exco agama Islam dan barisan ADUN muslim kerajaan negeri Selangor?

Berkenaan jenayah murtad yang saya usik sedikit di atas, amat jelas kekurangannya dalam Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995 itu.

Telah sekian lama menjadi polemik kepada PAS, namun kesempatan PAS bersama sekutunya yang membentuk kerajaan negeri Selangor amat dimusykili.

Adalah suatu yang malang, apabila peruntukan mengenai jenayah murtad tidak mendapat tempat di sisi exco berkaitan agama Islam di negeri Selagor sedangkan beliau boleh mengusulkan untuk melakukan sebarang pindaan ke atas peruntukan yang kurang dalam enakmen berkaitan.

Apatah lagi bilamana exco tersebut adalah menteri besarnya sendiri.

Atau mungkin lebih mudah bagi beliau (exco / menteri besar) serta rakan sekutunya termasuk PAS menuding jari dan meletakkan seluruh kesalahan itu (enakmen jenayah syariah yang longgar) kepada kerajaan negeri terdahulu serta kerajaan persekutuan yang diterajui oleh BN demi agenda politik?

Monday, November 19, 2012

Archive #84 : Siapa Untung Dalam Kes "Melayu Bebas Memilih Agama" ?




Oleh: GreenHood

Kelmarin, sewaktu berada di Kuantan, Pahang saya berkesempatan bertemu dengan seorang ‘mentee’ yang pernah saya ajar tentang penulisan.

Beliau bertanyakan saya, apakah hasrat yang cuba saya sampaikan dalam artikel terakhir saya bertajuk  “Nurul Izzah & Permainan ‘Half-Turth Murtad’”.

Berbagai telahan beliau lakukan, namun semuanya tersasar. Justeru, saya beranggapan bahawa ramai pembaca saya turut tersasar dalam cubaan memahami tulisan saya tersebut.

Beginilah. Jujur saya katakan bahawa ramai penulis pro-BN membuat musuh apabila menyerang Nurul Izzah dan gerakan kristianisasi.

Justeru, BN semakin dimusuhi oleh kumpulan bukan Muslim terutamanya kumpulan gereja. Untuk Pengetahun, Nurul Izzah mahupun Anwar Ibrahim sememangnya mahukan ini!

Bagi mereka, untuk memenangi PRU13 nanti mereka memerlukan sebanyak mungkin undi dari kumpulan minoriti. Bukan mereka tidak perlukan undi Melayu, tetapi mungkin bagi mereka undi Melayu yang mereka perolehi dari kumpulan mereka sahaja sudah memadai dan statik.

Benar, undi Melayu kini telah berpecah-belah. Bagi penyokong tegar UMNO/BN, undi mereka tetap kepada BN. Manakala penyokong tegar PAS tetap akan mengundi pakatan.

Jadi, undi siapakah yang disasarkan oleh Nurul Izzah dan Anwar?

Kalau ditanya kepada saya, maka jawapan saya adalah kumpulan-kumpulan minoriti seperti pengamal LGBT, aktivis alam sekitar, golongan cendikiawan yang percaya kepada ‘total democracy’ tajaan barat dan berbagai lagi termasuklah kumpulan gereja.

Menyerang kumpulan gereja seperti yang dilakukan oleh ramai penulis pro-BN hanya akan menyebabkan kumpulan gereja membenci BN seterusnya membuang undi kepada pakatan.
Inilah permainan yang dimainkan oleh Nurul Izzah dan Anwar serta dipejam dan ditulikan oleh rakan mereka, PAS. Semuanya politik semata.

Sebab itu, kerja kotor seperti menjanjikan perkara  yang palsu kepada kumpulan gereja adalah tugas Nurul Izzah dan Anwar Ibrahim. Mereka tidak akan rasa bersalah walau menjanjikan bulan dan bintang dan dalam konteks ini, kebebasan memilih agama termasuklah bagi kaum Melayu.
Matlamat mereka hanyalah tindakan populis yang boleh memberikan kemenangan dalam PRU13 nanti.

Sepatutnya, kumpulan gerejalah yang wajar memarahi Nurul Izzah kerana berani menjanjikan perkara yang tidak mungkin terjadi. Bukankah telah saya katakan, “half-truth is a total lie”.


Masakan perlembagaan yang menyentuh hal Melayu-Islam akan diubah sekiranya pakatan menang kerana PAS (selepas menang) akan mempertahankannya selain UMNO serta majoriti kaum Melayu-Islam serta Institusi Raja-Raja.


PAS pula berperanan menahan serangan bertali-arus ke atas rakan mereka, PKR terutamanya Nurul Izzah dan bapanya Anwar Ibrahim.

Ini jelas, dengan bukti yang ada di depan mata kita.

Sungguh pelik melihat adegan solat hajat dan doakan kebinasaan UMNO-BN sedangkan yang melakukan pembohongan dengan menggalakkan pemikiran Melayu-Islam ke arah murtad datangnya dari rakan pakatan mereka sendiri. Begitu juga yang mengeluarkan kenyataan menyokong Israel dalam mempertahankan negara mereka, datangnya dari Anwar sendiri.

Tidakkah anda semua geli hati melihat lakonan yang dimainkan oleh PAS serta rakan sejawat mereka Nurul Izzah dan Anwar Ibrahim?

Tetapi, lebih geli hati saya memikirkan strategi salah para penulis pro-BN yang menyerang membabi-buta kumpulan gereja dan akhirnya merugikan BN itu sendiri.

Saturday, November 17, 2012

The Chronicles of Social Media Warfare


Social media a crucial weapon in IDF’s war against Hamas

Published: 16 November, 2012, 18:35
Image from www.idfblog.com
Image from www.idfblog.com
The IDF (Israeli Defense Force) assault on Gaza – the biggest in more than three years – has been accompanied by an equally aggressive social media offensive with sites like twitter used to publicize and justify the attack on Gaza.
The Israeli Defense Force has used Facebook, YouTube, Twitter, Instagram and other popular platforms to make the case for its campaign in Gaza as well as to issue a warning to Hamas.
After taking out Hamas military leader Ahmed Jabari with a precision guided bomb, the IDF tweeted a chilling warning to Hamas: “We recommend that no Hamas operatives, whether low level or senior leaders, show their faces above ground in the days ahead.”
Even before Israel’s attack on Gaza, the IDF began live blogging the rocket attacks from Gaza on southern Israel.
The news about the Jabari assassination went to the ‘twittersphere’ even before it was announced to the media during a military briefing, which can be arguably called the first declaration of war on a micro-blog.
Image taken from the official Twitter account of the IDF spokesperson @IDFSpokesperson
Image taken from the official Twitter account of the IDF spokesperson @IDFSpokesperson
IDF’s Facebook page is full of graphics explaining the threat that rockets fired from Gaza pose to Israeli civilians and calling to share them in sign of support for Israel’s right to retaliate. There are also videos of air strikes on Hamas operatives, including the one that killed Jabari.
Image taken from the official Twitter account of the IDF spokesperson @IDFSpokesperson
Image taken from the official Twitter account of the IDF spokesperson @IDFSpokesperson
"Israel’s use of social media to justify its actions is three dimensional and has three different audiences,"
  Gabriella Blum, Professor of International Law and Conflict Management at Harvard Law School, told Wired magazine.
Primarily it’s a warning to Hamas militants in Gaza, but it also appeals to Israeli public opinion as a show of spirited resistance and appeals to international public opinion that the killing was a targeted attack on a terrorist with minimum civilian casualties.
Image taken from the official Twitter account of the IDF spokesperson @IDFSpokesperson
Image taken from the official Twitter account of the IDF spokesperson @IDFSpokesperson
But there is a more sinister side to Israel’s killing of Jabari. For several years he has been Israelis partner in Gaza. After the 2009 Israeli “Cast Lead” assault on Gaza, Israel made a deal with Hamas. As long as Jabari kept the rockets from raining down on Israel, Israel would keep the cash and aid trucks rolling in.
However, in the last few weeks, the rockets started flying again and Jerusalem blamed Jabari. As Defense Minister Ehud Barak put it, “in the Middle East there is no second chance for the weak”.
Opponents from the Qassam Brigades are also there, fighting for international sympathy through the social media and trading threats with the IDF. “Our blessed hands will reach your leaders and soldiers wherever they are (You Opened Hell Gates on Yourselves),” they tweeted in response to the killing of their commander.
Interestingly, the owners of the platform, which usually clamp down hate speech and threats of violence from their users, chose not to silence either side, leaving them free to wake their online war of hash tags and twit-pics.
Twitter has stayed silent on the ethically ambiguous situation. YouTube owner Google said they had a tough discussion among top executives on whether or not to block the IDF video of the Jabari killing, but eventually left it alone. "The problem is, if we don't host it, somebody else will. How do we get all of it down?" explained Google Chairman Eric Schmidt.
Such “weaponization” of social networks is far from being new. In Afghanistan, both the Taliban and the NATO led coalition forces fight a war of words on Twitter simultaneously with the war of drones and roadside bombs. But the Gaza crisis shows how much technology changed the nature of information warfare stark naked to any ‘netizen’ with enough curiosity to take a look.

Wednesday, November 14, 2012

Archive #84 : Pembohongan Nurul Izzah @N_Izzah Terhadap Penganut Kristian & Pihak Gereja

Written by GreenHood   
Tuesday, 13 November 2012 22:31


Oleh: GreenHood

Kenyataan Nurul Izzah dalam satu forum di Gereja Full Gospel Tabernacle, Subang berbunyi:

“People should not be compelled to adopt a particular religion and this should also apply to Malays”

bukanlah satu kes baru dan terpencil. Sebelum ini, Anwar Ibrahim ayah kepada Nurul Izzah sendiri pernah mencetuskan kontroversi pluralisme dalam soal beragama.

Anwar Ibrahim ternyata bijak dalam mensasarkan kumpulan sokongan bagi memenangi piliharaya ke 13 nanti.

Punyai ramai kenalan bukan Melayu, saya turut pernah digambarkan bahawa antara jalinan yang kuat terbentuk adalah jalinan gereja yang terdiri dari para veteran kerajaan, swasta, profesional dan lain-lain.

Jalinan gereja punyai kekuatan tersendiri dan jangan terkejut jika jalinan mereka tidak berlingkar dalam negara sahaja bahkan luar negara.

Berbalik kepada kenyataan Nurul Izzah yang jelas dalam sedutan rakaman video di bawah, ianya bukanlah sebagaimana dolak-dalik Dr Wan Azizah yang mengaitkan insiden tersebut dengan fitnah (rujuk Sinar Harian).

Mendengar kenyataan Nurul Izzah, seseorang yang waras pasti tahu dan faham jika ia diambil secara literal, tetap akan berbunyi:

“Seseorang itu tidak boleh dipaksa menganut sesuatu agama dan ini termasuklah (orang) Melayu”

Namun, benarkah Nurul Izzah dan keluarganya (Anwar Ibrahim dan Wan Azizah) selaku peneraju utama PKR akan mengotakan kata-kata mereka jika jalinan gereja ini membuang undi kepada mereka dan ditakdirkan menang?

Nurul Izzah serta keluarganya pasti akan mendapat tentangan dari pakatan mereka, PAS. Itu sudah pasti.


Namun PAS yang terpengaruh dengan naluri ingin menang pasti hanya akan mengambil sikap ‘tutup mata dan tulikan telinga’ dengan apa sahaja perkataan mahupun perbuatan Anwar atau anaknya sehinggalah mereka benar-benar menang dalam pilihanraya nanti.

Siti Zabedah Kassim, ahli Majlis Peguam Malaysia (Bar Council) yang bertanggung jawab melontarkan soalan hingga terkeluarnya kenyataan kontroversi Nurul Izzah, turut dilaporkan sebagai berkata bahawa beliau amat kecewa dengan sikap Nurul Izzah yang pusing 180 darjah (hairannya kenapa bukan 360 darjah? sebab Nurul Izzah tetap tidak menarik balik keseluruhan kenyataannya) dari apa yang beliau nyatakan terdahulu, setelah beliau (Nurul Izzah) dipanggil oleh JAIS baru-baru ini.

Kenyataan bertulis Nurul Izzah di mana kandungannya difahami tetap tidak mengaku membenarkan Melayu memilih agama mereka sendiri selain Islam sebaliknya menuduh media perdana di bawah kawalan kerajaan seperti Utusan Malaysia dan Berita Harian sebagai memanipulasikan konten keseluruhan hujahnya.

Untuk makluman umum, andai ditakdirkan pakatan menang adakah Anwar, Nurul Izzah dan seluruh ahli keluarganya tetap akan berhadapan dengan kumpulan ortodoks PAS, serta UMNO dan majoriti masyarakat Melayu-Islam selain institusi Raja-Raja yang mengetuai umat Islam Malaysia untuk membenarkan pluralisme dan menarik semula peruntukan keistimewaan Melayu-Islam sebagaimana termaktub dalam perlembagaan?

Adakah jalinan gereja akan mempercayai janji-janji Anwar mahupun Nurul Izzah semata-mata pandangan ‘luar biasa’ mereka yang kelihatan menyokong gerakan selain Islam dalam mengembangkan agama mereka tanpa sekatan dan had tertentu terutamanya perlembagaan?

Ada pepatah Inggeris yang menyebut ‘half-truth is a total lie’.

Anwar dan anaknya sedang bermain permainan ‘half-truth’ dalam kelompok jalinan gereja demi meraih kepentingan politik semata-mata dan adakah kita rakyat Malaysia menyedarinya?

Monday, November 12, 2012

#SamanKami Atau Tarik Balik Kenyataan Secara Terbuka @N_Izzah




Hear ye hear ye 
o beloved muslim brothers and sisters

Blame the above woman
if things happen
as shown below




Nurul Izzah
retract your statement
or drag us to the court of law?
#SamanKami



Sunday, November 11, 2012

Blame @N_izzah If Things Happen Like This #SamanKami



Hear ye hear ye 
o beloved muslim brothers and sisters

Blame the above woman
if things happen
as shown below


@N_IZZAH PERLU TARIK BALIK KENYATAAN SECARA TERBUKA ATAU SAMAN NASHARUDDIN MAT ISA



Nurul Izzah perlu tarik balik kenyataannya.’’ Itulah perkataan pertama yang terpancul dari mulut bekas Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa apabila diminta mengulas kenyataan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu berhubung orang Melayu perlu diberi kebebasan memilih agama... Dalam wawancara dengan wartawan Mingguan Malaysia, ZULKIFLEE BAKAR dan SAIFULIZAM MOHAMAD, beliau menjelaskan secara terperinci di mana silapnya kenyataan Nurul Izzah yang dianggap beliau boleh menimbulkan kekeliruan yang cukup besar dalam masyarakat Islam. Nasharudin juga turut mengupas tentang Muktamar Tahunan Pas Ke-58 yang akan berlangsung di Kota Bharu, Kelantan minggu depan. - UTUSANONLINE


Saturday, November 10, 2012

@N_IZZAH TARIK BALIK KENYATAAN SECARA TERBUKA ATAU #SAMANKAMI



1. SAMAN KAMI! sekiranya anda bersetuju bahawa Melayu berhak untuk memilih agamanya sendiri!

2. SAMAN KAMI! sekiranya anda mahukan generasi Melayu akan datang tidak lagi beragama Islam!

3. SAMAN KAMI! sekiranya anda mahukan keluarga Melayu akan datang akan berpecah-belah!

4. SAMAN KAMI! jika anda bersetuju dengan Islam Liberal versi Nurul Izzah dan Papanya!

5. SAMAN KAMI! sekiranya anda marah kami menegur politikus yang memperjuangkan Plurisma agama!

6. SAMAN KAMI! sekiranya anda seorang Melayu yang mahu MENUKAR agama lain!

Kami tolak Nurul Izzah!

Gunakan Hak Untuk Berfikir Sebelum Hak Untuk Bersuara


Read more: truthvaccine

Thursday, November 8, 2012

#DONGZONGRACIST


NGO Cauvinis Cina, Dong Zong semakin hari semakin melampau dengan tuntutan demi tuntutan. Tidak cukup dengan desakan yang dibuat sebelum ini, mereka meneruskan agenda dengan merancang mengadakan perhimpunan pada 25 November 2012. Terdahulu Dong Zong pernah mengadakan 4 kali perhimpunan seperti berikut:-
  1. Perhimpunan 325 – Bantahan terhadap kekurangan tenaga pengajar di sekolah rendah Cina,
  2. Perhimpunan 520 – Permohonan Penubuhan SMPC di Kuantan,
  3. Perhimpunan 729 – Permohonan Penubuhan SMPC di Segamat, dan
  4. Perhimpunan 926 – Selamatkan Pendidikan Cina
Daripada 4 perhimpunan yang pernah dibuat sebelum ini didapati bahawa persatuan ini bukanlah benar-benar mahu memperjuangkan pendidikan kaum cina tetapi perjuangan mereka dilihat seolah-olah menafikan dasar-dasar pendidikan kebangsaan yang telah dirancang.  Perancangan mengadakan satu perhimpunan setiap 2 bulan dilihat sebagai membina momentum persepsi negatif masyarakat Cina terhadap Kerajaan.
Secara realitinya, bukan semua masyarakat Cina menyokong Dong Zong. Contohnya, Presiden Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia, Tan Sri Pheng Yin Huah telah menyatakan bahawa Dong Zong perlu mendapatkan pandangan semua persatuan-persatuan Cina sebelum mengadakan perhimpunan  dan beliau menuduh tindakan Dong Zong ini diselindungi oleh agenda politik.
Jika dikaji, tuntutan Dong Zong mendesak Kementerian Pelajaran menambah bilangan guru Cina di sekolah-sekolah Cina dan mengeluarkan guru-guru yang tidak boleh berbahasa Mandarin daripada sekolah-sekolah Cina hanyalah desakan biasa. Secara tersirat desakan ini sebenarnya adalah satu tindakan pembersihan etnik di sekolah-sekolah Cina melalui perancangan halus lagi tersusun dengan matlamat  mengeluarkan guru-guru berbangsa Melayu daripada mengajar di sekolah tersebut dan menghalau pelajar-pelajar Melayu daripada meneruskan pembelajaran di SJKC.  Ini kerana jika guru subjek Agama Islam dihalau, maka pelajar melayu khususnya tidak lagi dapat meneruskan pembelajaran dalam subjek tersebut sekaligus memaksa mereka bertukar sekolah.
Sikap pelampau Dong Zong ini turut tidak disenangi bangsa mereka sendiri, Prof Madya Dr Mohd Ridhuan Tee Abdullah menyifatkan pertubuhan ini sebagai pertubuhan yang mempunyai pemiliran Ultra Kiasu seperti komunis.  Menurutnya, kelompok ini akan menuntut sebanyak-banyaknya walaupun menyedari kerajaan tidak akan tunduk, namun akhirnya pembe­rian sedikit oleh kerajaan itulah kemenangan terbesar buat mereka. Beliau turut meminta Kerajaan supaya tidak tunduk kepada desakan kumpulan ini demi maruah dan agenda kebangsaan.
Percayalah perhimpunan kali ke-5 yang bakal di adakan pada 25 November 2012 bukanlah membawa suara masyarakat Cina kepada Kerajaan. Dong Zong tidak mewakili keseluruhan masyarakat Cina di Malaysia yang cintakan perpaduan.  Langkah Dong Zong ini dilihat sebagai satu cubaan untuk memburukkan Kerajaan di mata rakyat terutamanya masyarakat Cina. Sasaran mereka cuma satu iaitu cuba menjatuhkan Kerajaan sediaada dalam PRU ke-13 agar kerajaan baru yang bakal memerintah dapat memberi segala tuntutan mereka. Kredibiliti Dong Zong dalam memperjuangkan masyarakat Cina dilihat  tidak lagi relevan.  Ini kerana masyarakat Cina kini mempunyai pelbagai medium seperti  MCA untuk mereka membawa sebarang isu tuntutan secara efektif dan dipandang serius oleh Kerajaan yang memerintah.
TAKEN FROM : lolong

Monday, November 5, 2012

SNL : social media vs political pundits


This year’s presidential election has been more about the battle between social media experts and pundits than the one between President Barack Obama and Gov. Mitt Romney. While political pundits have tried to prove who will win the election, social media experts said they don’t need polls or stats to decode democracy, they just needed Facebook and Twitter.
And let’s be honest, the media loved it (yes, even Mashable).
SEE ALSO: 7 Funny SNL Skits With Presidential Impersonators [VIDEOS]
But Seth Meyers and the rest of the Saturday Night Live team seemed to be the only ones who wanted us all to stop and take a really good look at those political analyses coming out of social media.
“Social media expert” Kourtney Barnes showed up on this week’s “Weekend Update” and said it best: “That’s the beauty of social media — everyone’s opinion is equal.”
She then compared an elegant statement made by David Brooks of The New York Times to the equally profound political statement, “Obama = poop” by a Facebook user.
Check out the clip above to see what other political gems of truth Saturday Night Live found on social media.
Who do you think got it right this election — social media experts or political pundits? Share in the comments below.
mashable.com

Friday, November 2, 2012

A.E.S - Do you have any little story against #AES?

Eeenie meenie miny mo...
If you do have any... 
I would love to listen more
Email me! 

Archive #83 - #AES - "MINORITY REPORT"

#AES - "MINORITY REPORT"


Written by GreenHood   
Friday, 02 November 2012 11:59



#AES – “MINORITY REPORT”

Jujur saya katakan, antara topik yang rancak dibualkan sekarang adalah pemasangan kamera AES atau “automated enforcement system”.

Perkara ini menjadi buah mulut ramai pihak termasuklah ahli politik, penyokong parti, pendukung organisasi bukan kerajaan, kakitangan kerajaan mahu pun swasta. Para veteran pencen yang bersidang di surau, masjid, mahu pun warung kopi. Pemandu teksi atau bas, kumpulan korporat mahu pun golongan “yuppies” dan berbagai bentuk manusia lagi yang menghuni tanahair Malaysia.

Antara polemik hebat yang berlaku adalah pertembungan pemikiran ahli politik yang menggunakan AES bagi meraih kepentingan peribadi masing-masing.

Mempertahankan atas berbagai alasan namun tidak lebih dari sama ada perasaan kebertanggungjawaban terhadap peratusan kes kemalangan yang tinggi, sentimen peribadi atas sejarah yang pernah menimpa mereka atau pun keluarga, mahu pun menolak AES kerana prihatin terhadap rungutan pembayar saman yang tertangkap oleh sistem AES ini atau kerana mereka yang merungut ini sememangnya mengamalkan gaya pemanduan yang laju dan khuatir tertangkap oleh sistem AES ini.

Dan masing-masing mempertahankan hujah masing-masing, menggunakan berbagai teori akal mantik mahu pun perangkaan dan statistik bagi menguatkan hujah masing-masing.

Pada tulisan saya yang lalu, jelas sekali saya menyokong perlaksanaan sistem yang baru diperkenalkan oleh JPJ ini atas rasa prihatin dan tanggungjawab saya sebagai rakyat Malaysia yang mahukan masalah kemalangan jalanraya diatasi.

Namun segala-galanya berubah bila saya sendiri menghadapi situasi yang melibatkan AES.

“The incident”

Pada tanggal 21 Oktober yang lalu, saya telah berada di utara tanahair kerana urusan kerja.

Segala-galanya bermula apabila saya menerima satu teks pesanan melalui aplikasi “whatsapp” yang dikirimkan oleh isteri saya.

Teksnya berbunyi “ayah passed away di sg buloh pagi tadi”.

Teks tersebut dikirim dan sampai kepada saya tepat jam 9.58 pagi.

Demi Allah, tiada yang terlintas di benak fikiran saya melainkan mahu pulang segera ke ibukota Kuala Lumpur dan menatap wajah arwah bapa mertua saya buat kali terakhir sebelum dikebumikan.



Apatah lagi saya kemudian dimaklumkan bahawa jenazah bapa mertua saya akan disemadikan selepas solat Asar.

Saya meninggalkan bilik penginapan saya di Alor Setar berbaki masa kurang dari lima jam.


Satu-satunya cara untuk saya sampai segera adalah dengan memandu selaju mungkin. Itulah yang terlintas di fikiran. Tiada kaedah lain yang mampu saya lakukan ketika itu melainkan memandu pada kadar kelajuan luar biasa dari kebiasaan saya memandu.

Dan itulah yang saya lakukan.

Darurat kecil atau “emergency”

Sepanjang pemanduan saya dari Alor Setar ke Kuala Lumpur saya sedar saya berhadapan dengan risiko kemalangan; langkah yang saya lakukan adalah meningkatkan tahap kawalan memandu sejajar dengan peningkatan adrenalin saya.

Saya turut sedar bahawa saya berkemungkinan tinggi tertangkap oleh kamera polis trafik yang bertugas di “kawasan operasi had laju”. Namun saya bersedia untuk berhujah dengan pihak bertanggungjawab kerana mereka punyai “kuasa budibicara” mempertimbangkan soal “kecemasan” yang dihadapi oleh pengguna jalanraya (sekali lagi saya berani bersumpah sepanjang 39 tahun saya hidup tidak pernah saya menawarkan atau memberi rasuah kepada anggota polis trafik bertugas jika tertangkap melanggar undang-undang keselamatan jalanraya. Bagi sesiapa yang tidak maklum, pihak polis trafik punyai kuasa budibicara mempertimbangkan masalah pengguna jalanraya).

Dan akhir sekali, saya turut sedar bahawa saya turut bakal melanggar peraturan jalanraya bilamana kenderaan saya bakal ‘ditangkap’ fotonya sewaktu melintas kamera AES.

Saya hanya bertawakkal dan berkata pada diri sendiri, “Ya Allah, tolonglah…saya dalam darurat kecil yang memerlukan saya melanggar peraturan jalanraya!”


jenazah selamat dikebumikan, al-fatihah

Alhamdulilah, akhirnya saya selamat sampai ke perkarangan rumah kakak ipar saya tepat pada waktu azan Asar dilaungkan dan sempatlah saya menunaikan solat Asar dan solat jenazah bersama keluarga dan jemaah yang hadir menunaikan tanggungjawab fardhu kifayah menguruskan pengkebumian arwah bapa mertua saya.

“Minority report”

Antara ketiga-tiga kebimbangan saya (kemalangan, ditahan oleh polis trafik yang menjalankan operasi had laju dan tertangkap foto oleh kamera AES), perkara yang ketiga terjadi kepada saya.

Justeru, langkah yang saya ambil adalah dengan membawa foto yang dikirimkan oleh JPJ tersebut ke kaunter JPJ terdekat.

Saya telah memaklumkan kepada pegawai bertugas kecemasan yang saya hadapi sewaktu kejadian tertangkapnya foto kenderaan saya dan merayu agar mempertimbangkan kes saya.


Namun, dukacita dimaklumkan kepada saya bahawa sebarang rayuan mahupun permohonan hendaklah dibentangkan dalam mahkamah jika saya enggan membayar saman tersebut atau jika saya mahu mohon pengurangan bayaran; tiada cara lain!

Dalam kes ini, saya menerima dua keping foto di dua tempat yang berbeza, tapi dalam satu insiden.

Saya perlu membayar RM600 dan lebih dari itu saya terpaksa membayar kesalahan kecemasan ini dengan ‘masa berharga’ yang terpaksa saya ambil menghadapi birokrasi bagi mendengar kes ini.



Kesedihan pemergian arwah bapa saya kini mungkin sahaja bertukar dengan sakit hati kerana terpaksa membayar dengan wang simpanan serta masa yang terpaksa saya korbankan menghadapi birokrasi.

Benar, dalam undang-undang ada menyebut “ignorance of law is not an excuse”, tetapi di manakah kewajaran kuasa budibicara jika AES perlu diselesaikan dengan berbagai peringkat birokrasi yang menyusahkan saya… sebagai rakyat Malaysia?